HotelTime je český hotelový software, který využívá 400 klientů v 7 zemích světa !

Rozhovor s Janem Hejným, předsedou představenstva a ředitelem společnosti HOTEL TIME, a.s.  "Společnost  má ambici stát se v evropském regionu významným dodavatelem kvalitních a moderních on-line softwarových řešení v oblasti hotelnictví a gastronomie s důrazem na jednoduché uživatelské rozhraní a kvalitní zákaznický servis. 


Kdy vznikla společnost HOTEL TIME, a.s.? Jaká byla její vize?

Společnost HOTEL TIME, a.s vznikla již v roce 2002 s vizí poskytovat on-line rezervační a recepční systém. Nutno podotknout, že v roce 2002 se jednalo o poměrně převratnou myšlenku. Internetové připojení v té době nebylo příliš rozšířené, používaly se ještě pomalé modemy – výrazně pomalejší než současné připojení přes mobilní telefony – v době připojení k internetu byla telefonní linka obsazena, za připojení k internetu se platilo. Chytré mobilní telefony nebo datové služby na nich neexistovaly. Také rezervování pobytu v hotelech přes internet nebyla v žádném případě běžná věc. Již v té době jsme nicméně předvídali, že internet bude hrát v hotelnictví klíčovou roli a také, aby hotelový systém v takové internetové době obstál, musí být „cloud-based“, tedy internetový (slovo cloud se v té době používalo opravdu jen pro mraky).

Popište, co nabízí váš hotelový software?

Za těch 15 let neustálého vývoje a rozvoje našich systémů už je toho opravdu hodně. Vždy jsme naslouchali požadavkům svých klientů a chtěli vytvořit komplexní systém vhodný pro všechny typy ubytovacích zařízení, včetně resortů s více středisky či větších hotelů a řetězců. Našim hlavním produktem zůstává hotelový systém HotelTime,  ale jeho součástí jsou i jednotlivé moduly pro další střediska – především pak pokladní a skladový systém Vento, rezervační systém pro wellness, spa a volnočasové aktivity Libero, či rezervační systém pro konferenční prostory a banketové akce Confero.

Co se týče hotelového systému HotelTime, samozřejmě vše začíná základními funkcemi jako jsou hotelové štafle, reporty typu pokojská, příjezdy, odjezdy nebo exporty pro cizineckou policii. Ty zajímavější funkce zahrnují,  ale především podrobné manažerské reporty – nezbytné v dnešní době pro správné rozhodování o prodejních cenách či vyhodnocení hospodaření hotelu. Máme také velmi dobře zpracované agendy skupinových rezervací, procesu fakturace od proforma faktury přes zálohové platby až po finální vyúčtování, které může být hrazeno v různých měnách či dělenými platbami.

Jedna z největších sil hotelového systému se,  ale obvykle prokáže v možné integraci se svým okolím. V budoucnu to bude naprosto klíčová vlastnost dobrých hotelových systémů. Jde zde jak o provázání na moduly pro různá střediska v hotelu, ale také na různé venkovní systémy. Může jít o účetnictví, distribuční systémy (channel manager), Revenue manager systémy, systémy pro řízení recenzí hostů, různé mobilní concierge aplikace, ERP systémy typu SAP, benchmarking společnosti jako například STR Global, věrnostní programy a další. HotelTime z tohoto pohledu nabízí již v současné době desítky možných integrací a umožňuje tak klientovi vybrat si ty nejlepší partnery ze zmíněných oblastí.

V čem se liší od ostatních hotelových systémů a čeho všeho se týká?

Jak jsem již zmínil, HotelTime je cloudový systém (což i v dnešní době paradoxně pro většinu kvalitních hotelových systémů na trhu neplatí), který dodáváme s velkou řadou modulů pro jednotlivá střediska hotelu. Ty jsou také cloudové, a hlavně velmi těsně integrované do hotelového systému. Jde tedy o komplexní produkt. HotelTime také je a chce být otevřená platforma, která umožňuje napojení na třetí strany tak, aby klient nebyl v případě výběru hotelového provozního systému nucen do konkrétních řešení třetích stran, která vždy nemusí být pro daný provoz ideální – to také není zcela obvyklé. A za poslední bych velmi rád zmínil poslední důležitou věc, která HotelTime odlišuje, a to je náš závazek poskytovat klientům kromě kvalitních softwarových řešení také kvalitní zákaznickou podporu poskytovanou profesionály se zkušenostmi z hotelnictví. Poskytování softwaru totiž bez kvalitních školení a zákaznické podpory samo o sobě není dostatečné.

Jak byste popsal svého klienta. S kolika v současné době spolupracujete?

V současné době pracujeme s více než 400 klienty v 7 zemích světa. Náš klient je zjednodušeně řečeno kdokoliv, kdo hledá kvalitní internetové řešení s kvalitní zákaznickou podporou. Flexibilita našich systémů umožňuje jejich přizpůsobení a nasazení u různých typů klientů. Náš typický klient by nicméně byl nezávislý hotel vyšší kategorie jakékoliv velikosti.

Je systém vhodný i pro malý penzion? Člověk si hned představí vysokou investici.

HotelTime je určitě vhodný i pro malý penzion, pokud jeho provozovatel očekává více než jen nahrazení systému tužka/papír. Náš nejmenší klient například má velikost pouze 1 pokoj (jde o hotel v Žižkovské televizní věži v Praze) a i ten potřebuje např. kromě dobrého reportingu a kvalitního restauračního systému také kvalitní a rychlé napojení na distribuční systémy, aby svůj pokoj neprodal v jednom okamžiku vícekrát i přesto, že tentýž pokoj je nabízen na větším množství internetových rezervačních systémů.

Máte již své klienty i mimo ČR?

Ano, jak jsem se již zmínil, pracujeme s klienty v 7 zemích světa. Přesto jsou pro nás klíčoví klienti na našem „domácím“ trhu, tedy v České republice. Považuji ale za velmi důležité, že jsme schopni systém i naše služby obohacovat o naše zkušenosti či požadavky klientů ze zahraničí a poskytovat tak i našim českým klientům systém na světové úrovni. V roce 2017 budeme dále pracovat především na rozvoji naší pobočky ve Velké Británii, nicméně pracujeme velmi intenzivně také na rozšíření našeho působení do Spojených arabských emirátů, Keni, resp. východní části Afriky a Srí Lanky, kde již vedeme velmi zajímavá obchodní jednání s potencionálními klienty i partnery.

V současné době se všechna hotelová a restaurační zařízení připojila do systému elektronické evidence tržeb (EET). Jaké jsou Vaše zkušenosti s realizací a provozem napojení na EET?

S napojením na různé fiskální systémy máme již zkušenosti ze zahraničí, takže samotné technické napojení pro nás příliš problematické nebylo. Samozřejmě není příliš obvyklé, aby stát ještě pár týdnů před ostrým spuštěním systému měnil metodické pokyny. Co se týče EET, nerozumíme řadě záležitostí, jako např. proč je nutné evidovat platby platebními kartami – ať již platbami na místě nebo platbami přes internet. Zde patrně problematice na Ministerstvu financí někdo příliš nerozuměl, jinak si to neumím vysvětlit. Každopádně, pokud již stát něco takového zavádí, je určitě pro podnikatele lepší (a méně nákladný) on-line systém našeho charakteru než off-line systém, který např. před časem zavedlo Slovensko.

Co byste na závěr vzkázal klientům, kteří uvažují o pořízení hotelového, restauračního nebo wellness softwaru?

Takovým klientům bych určitě vzkázal, ať výběr softwaru, resp. softwarového partnera nepodcení. Jde o zásadní rozhodnutí, často na velkou řadu let a chybné rozhodnutí je pro provoz velmi náročné, stejně jako následná změna systému. Každý provoz má jiné potřeby – malý penzion si může vystačit s levnými řešeními, kterých je na trhu dostatek, ale čím více provoz vyžaduje systematické řízení a reportování, je výběr softwarového dodavatele podstatnější. A nejde jen o kvalitu softwaru jako takového, ale také o možnosti integrace a kvalitní zákaznickou podporu. Prostě poskytování softwaru je v dnešní době především služba.