Internetový marketing jako efektivní způsob propagace v sektoru cestovního ruchu

Efektivnější způsob propagace, nové technologie, sociální sítě. Jak se vyvíjí společnost, tak se vyvíjí i cestovní ruch včetně ostatních oborů, a je nezbytné na tyto změny včas reagovat. Fenoménem je obrovský potenciál internetu a sociálních sítí. I když to všichni ví, tak podíl internetu a internetového marketingu je zanedbatelný proti rozpočtům na tiskové materiály, billboardy, rádia či domácí i zahraniční veletrhy. V souvislosti s tímto trendem by měly být omezeny výdaje na tištěné propagační materiály, jakožto hlavní nosný produkt propagace a měl by být zvýšen podíl rozpočtu na internetový marketing.


Internetový marketing (dále IM) je starý skoro stejně jako samotný internet. Na samém počátku využíval vzhledem k míře svého rozvoje a zkušeností jeho uživatelů spíše standardní způsoby reklamy, ve smyslu rozsahu a zpracování zobrazovaných reklamních objektů, podobné těm, které známe z dřívějška (např. z novin a časopisů). Pozvolna se ale IM transformoval do sofistikovaného způsobu nejen propagace ale také komunikace a především analýzy.

 

  • Standardní dělení IM podle druhu zobrazování reklamy a komunikačního kanálu (web, e-mail, vyhledávačích).
  • SEO - Propagace cílového webu (případně jiného srovnatelného objektu) prostřednictvím výsledků ve vyhledávačích – Search engine (dále SE)
  • SEM - Propagace cílového webu (případně jiného srovnatelného objektu) prostřednictvím výsledků ve vyhledávačích – Search engine (dále SE) a případně nasmlouvané sítě webů na základě platby.
  • Direct e-mailing - je využívání e-mailové komunikace k oslovení potenciálních klientů (ta může být vyžádaná nebo nevyžádaná – SPAM)
  • Další metody dělení mohou být založeny na druhu informace (virální marketing), způsobu platby za určitý výsledek PPC (platba za návštěvu – kliknutí na graf/textový objekt a přenesení se na cílový web), způsobu analýz dat atp.

Výhody internetového marketingu

 

IM je v současnosti vnímán jako nejrychleji se šířící metoda marketingu. Hlavní důvody jsou mimo jiné tyto:

 

  • Možnost velmi přesného zacílení. Některá internetová sociální média dokážou zaměřit oslovení potenciálního klienta podle pohlaví, regionu, profesního zaměření, koníčků, jazyku atp.
  • Vysoký stupeň automatizace procesů. IM dává extrémně silný nástroj na různé druhy měření a analýzy spojené s tvorbou, vedením a vyhodnocováním marketingových projektů v podobě celé řady on-line aplikací, které jsou s internetem (toky dat na internetu) přímo propojeny.
  • Flexibilita a dynamičnost IM kampaní. IM kampaň můžeme spustit ve většině SEM nástrojích/službách prakticky okamžitě. Kdykoliv je můžeme měnit, ukončovat, optimalizovat pro další lepší působení.
  • Vysoká míra kontroly IM. Celý stav projektu případně jeho důležité ukazatele je možné sledovat on-line kdekoliv a kdykoliv.
  • Všestrannost IM. Existuje malý okruh produktů, který by byl nevhodný pro IM. Avšak i většina produktů, které se nepropagují prostřednictvím IM je s IM nějak spjata (např. internetová prezentace).

 

Další výhody:

  • Přibližně 90 % kupního rozhodnutí je ovlivněno internetem
  • Přibližně 60 % potenciálních klientů hledá informace na internetu
  • Stále více kompetentních osob ve firmách hledá své partnery, klienty na internetu
  • Současná možnost budování image a on-line prodeje
  • Vytváření komunikačního kanálu a vazby s potenciálními zákazníky

 

Nástroje internetového marketingu (v oblasti cestovního ruchu) a srovnání s běžnými postupy.

Možné nástroje pro internetový marketing:

 

Analýza on-line propagace produktu: internetové prezentace, webu, portálu atp.

  • google analytik, Allsubmitter atp.
  • heating mapping
  • eye tracking
  • focus group

 

Optimalizace stránek, tak aby byly vyhledatelné

  • on-page úprava stránek
  • off-page úprava
  • PPC – reklama ve vyhledávačích a relevantních portálech

 

Kampaně na Facebook, Twitter, Google+, You tube, TripAdvisor, a mnoho dalších

 

  • PR články, tiskové zprávy,
  • Newsletter (tvorba a distribuce)
  • Kampaně mailového marketingu (systematizace, aplikace a zpráva)
  • Optimalizace pro mobilní telefony
  • Aplikace pro web

Srovnání s tradičními metodami

Pro propagaci úspěšných resortů se v současné době stále více a více používá IM. Je to vidět jak v nárůstu PPC kampaní, slevových portálů, kvalitě webových prezentací hotelů a rezortů atp. Stále ale však převažují tradiční způsoby propagace. Rozpočty jsou 20 % internet a 80 % ostatní. Myslím, že by to mělo být v současné době 50 : 50.

Stále pořád se investují velké peníze do inzerce v tiskových médiích, tiskovinách, televizních reklam, propagace v rádiu a dokonce i billboardů. A to přesto, že výhody IM jsou naprosto zjevné.

Podle rozhovorů s jednotlivými marketéry v oblasti cestovního ruchu je to dáno doposud špatnou znalostí výhod IM, zastaralými způsoby marketingových plánů, stereotypy v marketingovém plánování a často také nemožnost prosadit nové metody před vedením. Je s podivem, jak často se setkáváme s nelogickým způsobem využívání prostředků v rozpočtu na marketing.

Vidíme tak nezaměřené reklamní spoty v televizi, billboardy na cestách třetí třídy v dosahu několika kilometrů od propagovaného objektu (kdyby alespoň ukazovaly cestu), reklamu v rádiích se sděleními, kterým nerozumíme. IM není jen o způsobu propagace, ale především o souhře: rychlé a komplexní analýzy, přesného zacílení, snadné řiditelnosti a dalších výhod, které poskytuje internet.

Autor: Roman Taťák