22. 8. 2015
Trendy ve wellness
Hodnota zdraví a investice do něj. Zájem, povědomí a uvědomování si hodnoty svého zdraví neustále roste. Investice do udržení zdraví se stává běžnou součástí našich životů. Lidé jsou vzdělanější, stále více se zajímají o zdraví životní styl. Postupně probíhá přebírání zodpovědnosti za vlastní zdraví a kvalitu života.
Prevence na úkor rozmazlování
Terapie zaměřené na prevenci se dostávají do popředí zájmu.Stále více lidí vyhledává takové služby wellness, které nejen hýčkají tělo a smysly, ale zaměřují se na aktivní podporování zdraví a zlepšování celkové kondice. Prokazatelně roste zájem o wellness pobyty, programy péče šité na míru a vše, co má prokazatelné účinky na naše zdraví - bylinky a přírodní produkty, minerální vody, léčivé bahna. Celosvětově jsou však stále jednoznačně nejoblíbenější masáže - dle posledních průzkumů slovo masáž (massage) stále přitahuje nejvíce pozornosti. I tento fakt by mělo reflektovat nabídka wellness a wellness menu.
Celostní přístup a péče
Celostní přístup, jež zahrnuje nejen tělo, ale i mysl a ducha je efektivnější a stále více očekávaný. Na tomto poli probíhá také kreativní syntéza různých masážních technik a terapeutických stylů. Holistický přístup přístupu ke klientovi a péči o něj by měl být viditelný během celého pobytu ve wellness. Pro maximální efekt uvolnění a načerpání životní energie potřebuje klient dokonale sehrané prostředí a komplexní službu. To klade další zvýšené nároky na terapeuty. Ti provází klienta od výběru procedury, vysvětlí mu účinky a proberou s ním postup, poskytnou informace a provedou profesionální proceduru. Po skončení odvádí do prostoru pro další relaxaci, nabídnou občerstvení (bylinný čaj, ovoce), případně navrhnou další postup v ošetření.
Vědomé wellness
Techniky probíhají na „vědomé“ úrovni. Wellness má pomoct lidem „vypnout“, přerušit proud myšlenek a dostat se z hlavy do těla, vnímat tělesné vědomí. Vědecké poznatky o využití meditace při snížení hladiny stresu, vědomá práce s emocemi, etikoterapie a další přístupy. Meditace, dechové techniky, vnímání dechu, vizualizace, skenování částí těla, práce s pozorností – zvědomování (vědomá chůze – vnímání kvality pohybu, vědomá strava – jak nejen co jíme), bytí tady a teď. Wellness - dříve místo, kde jsme se ukrývali před prací a hledali relaxaci, zatímco dnes poskytují inspiraci a osobní prostor. Osobnost terapeuta – nemůže dát něco, co nemá! Prirozeně praktikuje to, co dělá, má osobní zkušenost s Vědomým. Vystupuje v roli režiséra a vede tak, aby docházelo k oboustranné harmonii.
Zvuky, barvy, aroma
Dnes tvoří dominantní prvek – dříve se používali barvy, zvuky a aroma pouze jako podkres při procedurách, dnes vidíme jejich využití napříč celým wellness. Chromoterapie – využití terapeutického efektu působení světla (jak barvy ovlivňují naši náladu, ztišení vs. stimulace organismu). Běžné využití Aromaterapie – cílené používání esenciálních olejů k zlepšení a udržení fyzické, emocionální a duševní pohody. Využití nejnovějších vědeckých poznatků vibrační medicíny – jak frekvence a vibrace ovlivňují a působí na fyzický a duševní aspekt člověka. Nejefektivnější je syntéza – spojení zvuku, vůně, světla a vody.
Zelené provozy (více přírody ve všem)
EKO-logické wellness. Provozy smýšlejí ekologicky, jsou šetrné k životnímu prostředí a dávají to najevo – snaha o oslovení stejně smýšlející klientely, která představuje stále větší tržní segment. Hosté často vyžadují kvalitní přírodní produkty – tento trend se již delší dobu projevuje ve stravování a celkově ve společnosti. Více se využívají přírodní a BIO produkty, tradiční lokální suroviny a místní byliny. Fytoterapie (fytos – rostlina, therapeuein – pečovat, léčit) – využití léčivé síly rostlin při procedurách, v kosmetice, i jinde ve wellness. Snaha o efektivní využívání přírodních zdrojů – uvědomování si jejich ceny – minerální prameny, rašeliny, bahno, mořské klima a produkty z moře. Více přírody ve všech směrech – hudba je důležitou součástí procedur i celkové atmosféry ve wellness. Dnes jednoznačně převažuje trend k využití zvuků přírody (zpěv ptáků, vodopád, deštný prales) jako přirozené kulisy pobytu ve wellness.
Uzemňování
Většina populace je odříznuta od přírody. Stále probíhá na globálním měřítku masivní přesun do měst – to má prokázané negativní účinky na lidskou psychiku a emoce. Zahlcenost informacemi způsobuje stres. Digitální technologie vstupují do života v každém jeho aspektu. Stále častěji se potkáváme s termínem digitální detoxikace - je jednoznačně porkázáno, že nejlépe lidé relaxují při fyzické aktivitě v přírodě. Wellness se dostává definitivně „ven“. Navázání opětovného kontaktu s přírodou, naladění se na přírodní, přirozené rytmy. Součástí wellness se stávají relaxační zahrady a atraktivní zeleň. S tím vznikají i nové aktivity. S tále častěji vidíme na wellness menu nabídku pobytů na „čerstvém vzduchu“, klimatoterapie či přímého kontaktu s půdou – chůze naboso v labyrintech nebo po terapeutických polích. Fantazii se meze nekladou - od saunování venku až po pozorování hvězd a měsíce.
Rodinné wellness
Poptávka po rodinných pobytech roste, dá se mluvit o rodinném wellness. Nový životní styl se promítá na všechny členy rodiny (i v negativních důsledcích jako dětská obezita, životní styl teenagerů a dalších).Celé rodiny vyjíždí za zážitky a wellness – žádají pohodlí, komfort a služby pro všechny své členy. Vytváří se tak zcela nové tržní segmenty wellness. Mladí, úspěšní a inteligentní lidé se už také učí zvládat stres, zajímají se, jak zdravě jíst a pečovat o tělo. Nechtějí být už jen krásní, chtějí v životě více radosti, porozumění a zdraví. To představuje výzvu k vytvoření lákavé nabídky služeb a procedur, jež uspokojí všechny členy rodiny. Nesmíme opomenout osvětový/výchovný prvek a tvorbu budoucí klienteli wellness.
Autenticita – návrat ke starodávným procedurám
V minulosti docházelo velmi často ke ztrátě autenticity procedur – často byl aplikován zjednodušený přístup, „light verze“. Klienti dnes požadují originální služby a pravý autentický zážitek. Více cestují, jsou informovanější, mají osobní prožitek s exotickými procedurami – to vytváří přirozený tlak na kvalitu, zlepšování a žádá si serióznější přístup. Často se setkáváme také s wellness v unikátních, autentických prostorách – to je jasný trend v zahraničí (např. autentické římské lázně, ruská baňa a další). Opětovná orientace na starodávné metody. Typický příklad je tradiční čínská medicína (v západním pojetí zjednodušená na AKUpunkturu) či Ayurveda (Ayus – život, Veda – znalost) – holistický systém léčení a komplexní praktická filozofie zdravého života. Snaha o kompletní očista a harmonizace těla i ducha. Vstupní vyšetření odhalí nerovnováhy v lidském těle, následuje dietní doporučení, detoxikační a harmonizující program - zahrnující cvičení, mentální disciplínu, yogu, dechové cvičení, meditace, pravidelné masáže a bylinné procedury.
Autor: Rostislav Nyč
NOVINKY
Kariéra v hotelnictví & wellness
Hledáte pozici odpovídající Vašim platovým představám a kvalifikaci? Napište nám !
Nabídka práce v ČR
Máte zájem pracovat hotelnictví a lázeňství? Staňte se našimi faoušky & sledujte TOP NABÍDKY na FACEBOOKU